Artykuły

Suplementy dla dzieci – konieczność czy moda ?

W myśl ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia z 2006 r. suplementem diety jest środek spożywczy, którego celem nie jest zastąpienie racjonalnej diety dziecka/ dorosłego, ale jedynie jej uzupełnienie. Temat suplementów w żywieniu  człowieka wywołuje różne emocje i okazuje się być kontrowersyjny. Jak to faktycznie jest? Czy suplementacja dzieci jest dzisiaj koniecznością ? Czy przynosi realne korzyści ? A może jest tylko chwytem marketingowym i modą ?

Kwasy omega – 3 i wapń, kiedy istnieje konieczność stosowania suplementów w diecie dziecka ?

Kwasy omega-3 należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i muszą być wprowadzane do organizmu człowieka wraz dietą, gdyż sami nie potrafimy ich syntezować. Zaleca się, aby omega-3 czerpać z odpowiednio dobrej jakości tłustych ryb morskich tj. łosoś, makrela, śledź atlantycki. To te produkty w pierwszej kolejności stanowić powinny główne źródło omega – 3 w diecie dziecka, a nie suplementy. Np. dzieci do ukończenia 2. rż. powinny otrzymywać DHA w ilości około 150–200 mg w przeliczeniu na dobę, co można łatwo uzyskać, spożywając 1–2 porcje zalecanych tłustych ryb tygodniowo. Jednakże, w związku z coraz szerszymi obawami zanieczyszczeń oraz niestety wysoką ceną tej grupy żywności następuje spadek ich konsumpcji. W takiej sytuacji (w porozumieniu z lekarzem) uzasadniona wydaje się być suplementacja, adekwatna do rzeczywistego zapotrzebowania, szczególnie, że rola kwasów omega – 3 jest istotna: posiadają właściwości przeciwzapalne, antymiażdżycowe, wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia.

Wapń to budulec kości i zębów, jest niezbędny do prawidłowego przewodnictwa nerwowego, pracy mięśni i układu sercowo – naczyniowego. Za dobre źródło wapnia uważane są produkty mleczne i takie też są rekomendowane dla dzieci bez alergii i nietolerancji pokarmowej. Dodatkowo konserwy rybne i ryby wędzone, zwłaszcza te spożywane wraz z ośćmi. Niektóre produkty roślinne (nasiona fasoli, natka pietruszki, szpinak, orzechy) również zawierają znaczne ilości tego składnika. Źródło wapnia mogą stanowić również wody mineralne. Długotrwałe niedobory wapnia u dzieci są przyczyną krzywicy. Braki wapnia w diecie w okresie intensywnego wzrostu mogą powodować zmniejszenie szczytowej masy kostnej (organizm czerpie wówczas wapń z kości), to może prowadzić do rozwoju osteoporozy w wieku dorosłym. Co ciekawe, badania wykazują, że przy poprawnie skomponowanym menu, dzienne spożycie wapnia z produktów pochodzenia naturalnego jest zbliżone do  wartości odpowiednich do zapotrzebowania dzieci na ten minerał. Zatem jeżeli dieta dziecka nie wyklucza grup produktów bogatych w wapń, nie ma zaleceń do stałej suplementacji tego makroskładnika.

3432201349_3732cf2875_z

Potrzebujesz diety on-line?

Nie masz czasu odwiedzić nas osobiście? Żaden problem!

Mamy dla Ciebie specjalnie formularz, który pozwoli
dostosować nam specjalny plan żywienia według Twoich potrzeb!

Anna Springman

Witam, nazywam się Anna Springman. Skoro tu dotarłeś to znaczy, że interesuje Cię żywienie od łatwiejszej i lżejszej strony. Zgodnie z zasadą „przestań jeść, zacznij się odżywiać” postaram się zmienić Twoje nawyki żywieniowe i pokazać lżejszą stronę dietetyki.

skontaktuj się