Artykuły

Zasada nr 6: Piję wodę !

Jedynie 41 proc. Polek i 22 proc. Polaków wypija rekomendowaną ilość płynów (1, 6 l dziennie dla kobiet i 2 l dla mężczyzn)
Wszystko, co wypijamy oprócz wody, niesłodzonej kawy i herbaty, ma kalorie. Jeśli w ciągu miesiąca zamienimy soki na wodę (ok. 2 l/ dzień) dostarczymy ponad 1200 kcal mniej, co może równać się utracie ok 2 kilogramów masy ciała.

Ile wody?
niemowlęta i dzieci średnio 1, 5 ml wody/kcal wydatkowanej energii w ciągu dnia,
osoby starsze od 2 do 2, 5 l,
kobiety karmiące od 750 ml do 1000 ml/dzień powyżej zalecanych ilości dla kobiet,
– podczas wzmożonego wysiłku fizycznego (np. 300-500 ml ponad zaspokojone pragnienie albo 150% objętości płynów utraconych podczas wysiłku fizycznego),
w stanach gorączkowych – wzrost o 10% na każdy stopień Celsjusza ponad normę,
w diecie ze zwiększoną ilością białka i sodu – adekwatnie wyższe.

Jaka woda?
W Polsce spośród kilkuset wód butelkowanych, tylko ok. 30 można uznać za prawdziwe wody mineralne, które przy systematycznym piciu mogą spełniać funkcje profilaktyczno-zdrowotne. Trzeba je dobierać według funkcji, jakie spełniają poszczególne składniki mineralne. Najważniejsze z nich to wapń, magnez i potas, sód. Wpływają one korzystnie na pracę serca i układ krążenia:
– osoby cierpiące na choroby nerek, obrzęki i nadciśnienie tętnicze, powinny ograniczyć wodę z dużą zawartości sodu,
podatni na stres powinni wybierać wodę o dużej ilości magnezu i wapnia,
– wykonujący ciężką fizyczną pracę powinni wybierać wodę o zwiększonej zawartości soli/ sodu.

Znając potrzeby własnego organizmu można dobrać sobie taką wodę, która uzupełni braki składników mineralnych, których najbardziej potrzebuje nasz organizm, wpływając tym samym korzystnie na nasze zdrowie i samopoczucie. Jeżeli nie mamy pewności, który rodzaj wody jest nam najbardziej sprzyjający, to najlepiej pić różnego rodzaju wody obserwując ich działanie na nasz organizm. Dlatego kupując dla siebie i swojej rodziny wodę trzeba kierować się przede wszystkim zawartością składników mineralnych i popijać w niewielkich ilościach 100-150 ml.

woda

Potrzebujesz diety on-line?

Nie masz czasu odwiedzić nas osobiście? Żaden problem!

Mamy dla Ciebie specjalnie formularz, który pozwoli
dostosować nam specjalny plan żywienia według Twoich potrzeb!

Anna Springman

Witam, nazywam się Anna Springman. Skoro tu dotarłeś to znaczy, że interesuje Cię żywienie od łatwiejszej i lżejszej strony. Zgodnie z zasadą „przestań jeść, zacznij się odżywiać” postaram się zmienić Twoje nawyki żywieniowe i pokazać lżejszą stronę dietetyki.

skontaktuj się