Artykuły

Zasada Nr 7: Ograniczam sól !

Czytając etykiety pamiętaj : zawartość soli (g) = sód (g) x 2,5     
WHO alarmuje, dzienna dawka soli nie powinna przekraczać 5 g = płaska łyżeczka do herbaty (co stanowi ok. 2000 mg sodu). Jeszcze bardziej surowe zalecenia padają od amerykańskich specjalistów, którzy są zdania, że nie powinno się przekraczać 2, 3 g na dobę. Tymczasem badania wykazują nawet trzykrotnie większe spożycie soli już wśród osób małoletnich.

Jak to jest u nas?
Przeciętny Polak codziennie spożywa 7, 63 g soli dodanej, czyli takiej, która używana jest w domach do solenia i przygotowywania potraw – wynika z najnowszego raportu SGGW w Warszawie. Rzeczywiste spożycie soli jest znacznie wyższe gdyż w badaniu nie uwzględniono soli spożywanej w gotowych/ kupnych produktach/ restauracjach. Z badań wynika, że osoby, które często zamieniają posiłek domowy na ten „na mieście” spożywają nawet 10 g soli/ dzień.
Najwięcej słonych potraw spożywający chłopcy po 13. roku życia oraz mężczyźni w wieku 19-25 lat. W ich przypadku spożycie soli sięga aż 15 g dziennie. Dziewczęta w wieku 13-15 lat spożywają średnio 10 g soli.

Gdzie jest sól/ sód ?
W naszej diecie:
– prawie 90% dziennego spożycia soli dostarczają takie produkty jak pieczywo (20%),
– przetwory mięsne produkowane przemysłowo (11%),
– potrawy przygotowywane w domu, głównie zupy (19%), ziemniaki (20%), kasze i makarony (13%), a także potrawy mięsne (8%).
Zawartość soli w 100 g poszczególnych produktów.
– łosoś wędzony 3,68 g
– salami popularne 3,27 g
– płatki kukurydziane 2,92 g
– chipsy paprykowe 2,15 g
– tuńczyk w oleju 1,29 g
– herbatniki 0,74 g
– sok pomidorowy 0,48 g
– jogurt truskawkowy 0,12 g
– jabłko 0,01 g

Czym to grozi?
Nadmierne spożycie soli:
– zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego krwi, co z kolei grozi udarem mózgu, zawałem serca,
– prowadzi do niewydolności nerek,
– może przyczyniać się do powstania nowotworu żołądka,
– może prowadzić do osteoporozy.

sol

Potrzebujesz diety on-line?

Nie masz czasu odwiedzić nas osobiście? Żaden problem!

Mamy dla Ciebie specjalnie formularz, który pozwoli
dostosować nam specjalny plan żywienia według Twoich potrzeb!

Anna Springman

Witam, nazywam się Anna Springman. Skoro tu dotarłeś to znaczy, że interesuje Cię żywienie od łatwiejszej i lżejszej strony. Zgodnie z zasadą „przestań jeść, zacznij się odżywiać” postaram się zmienić Twoje nawyki żywieniowe i pokazać lżejszą stronę dietetyki.

skontaktuj się